اسکندر خنجری/
هنوز آفتاب صبح جمعه خودش را نکشانده بود توی آسمان، هنوز لای پرز فرشها و پشت کوسن مبلها میشد پوستههای تخمه و تکههای چیپس پیدا کرد که دیشب حین شهرآورد پرسپولیس و استقلال اینطرف و آنطرف پرت شده بود، هنوز بچه های پرسپولیسی روستا از شوق پیروزی تیمشان در کوچه پس کوچه ها شیپور می زدند، هنوز هواداران دو تیم داشتند در شبکههای اجتماعی به هم متلک میپراندند که خبر مثل آوار رسید. مثل یک زلزله که درست وقتی اصلاً منتظرش نیستی میآید.
«دلشاد پسر ناصر قصاب بر اثر تصادف در جاده قوشچی جانش را از دست داد» برای اهالی روستا بیش از آنکه تلفات هر چندماهه جاده قوشچی عادی بنظر برسد، مرگ پسر خوش صدا و محبوب دل روستانشینان تلخ و سخت بود. همین؟ به قول حسین پناهی:«این بود زندگی؟!» تلخ تر از همه این بود که کسی جرات نداشت به مادر دلشاد که در بیمارستان بستری بود خبر بدهد. “زینب باجی” همین تک پسر را داشت. گویا دلشاد از فرط دلتنگی برای مادر بدون اطلاع پدر سوئیچ ماشین را برداشته و به دل جاده زده بود تا راهی بیمارستان طالقانی ارومیه شود که پایین تر کارخانه قند سر پیچ نرگس با یک کامیون حامل آجر شاخ به شاخ شده و در دم جانش را از دست می دهد.
از آن واقعه تلخ سالها گذشته و “زینب باجی” هر روز به یاد دلشاد سر پیچ نرگس یک دسته گل نرگس می گذارد تا هم یاد پسرش را زنده نگه دارد و هم به ترددکنندگان از مسیر هشدار بدهد. تلاشهای زینب باجی چند سال قبل جواب داد و به همت او و راهداران آذربایجان غربی، پیچ پرحادثه نرگس ساماندهی شد. دل زینب باجی اما سامان نیافته و او هنوز که هنوز است خودش را نمی بخشد که باعث شده دلشادش برای عیادت او جانش را از دست بدهد.
بچه های روستای قولنجی چند وقت پیش به یاد دلشاد، پیچ پرخطر نرگس را به اسم دلشاد تغییر دادند. سالها قبل دختر بخشدار منطقه که نقاش چیره دستی هم بود سر همین پیچ تصادف می کند و جانش را از دست می دهد. از آن تاریخ به بعد به این پیچ می گفتند پیچ نرگس. حالا دلشاد کنار دست نرگس پیچ پرخطر قوشچی را سامان دادند و آوازه مظلومیت هر دو در منطقه پیچیده است. به گواه “سرهنگ رضا پناهی مقام فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی” به مدد اجرای طرح جداسازی مسیرهای رفت و برگشت و استفاده از نیوجرسی و آشکارسازی نقاط پرخطر توسط راهداری در گردنه قوشچی، شاهد کاهش چشم گیر تلفات جاده ای بودیم. اگر چه در نیمه نخست امسال هم ۲۰۰ نفر جانشان را در مجموع ۲ هزار کیلومتر جاده های استان از دست داده اند اما این آمار سال قبل ۲۵۰ نفر بود که بیانگر تاثیر اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری راهداری بوده است.
“ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی هم حذف نقاط حادثه خیز را رسالت اصلی این مجموعه می داند و معتقد است که همه دستگاه های متولی باید پای کار بیایند. راهداری برای حذف ۲۳ نقطه پرحادثه از جنس پیچ کارخانه قند میلیاردها هزینه کرده تا آمار جانباختگان جاده ای را کم کند”. اگر چه دیگر کمتر شاهد مرگ عزیزی در آن پیچ پرخطر هستیم اما هنوز هم بسیاری بی توجه به علائم جاده ای و الزامات یک رانندگی ایمن، پشت فرمان ماشین نشسته و زینب باجیهای زیادی را داغدار می کنند.
لابهلای روضه های زینب باجی در رثای دلشادش روح سرگردان و خستهای را می توان یافت که جسمش را کول میکرد و صبح جمعه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ جاده قوشچی عزیزش را از ما گرفت، از روستا گرفت و حالا کسی جز به خوبی از دلشاد و نرگس یاد نمیکند. ۱۱ هزار تصادف رخ داده در سال جاری در آذربایجان غربی اگر چه ۹۰۰ مورد از سال قبل کمتر است اما به گواه شکری مدیرکل راهداری هنوز با نقطه ایدهآل فاصله داریم. نقطه ای که دیگر شاهد پرپر شدن نرگسها و دلشادها در جاده ها نباشیم.