۵dc19194cb29a6edab843b07e7fda4e4

روز لباس کردی در تقویم جهانی؛ ۱۰ مارس مطابق با ۲۰ اسفند

آوین‌پرس- قبل از شروع بحث، آرزو می‌کنم بزودی و برای حفظ میراث بشری، در تقویم جهانی سازمان یونسکو، روزی به عنوان “روز جهانی لباس بومی” برای حفاظت و نگاهداشت لباس اقوام و ملت‌های جهان از نابودی و انقراض در برابر امواج بنیان‌برانداز جهانی‌سازی نامگذاری شود. برهمین اساس در ۱۰ مارس هر سال، کُردهای ساکن مناطق […]

آوین‌پرس- قبل از شروع بحث، آرزو می‌کنم بزودی و برای حفظ میراث بشری، در تقویم جهانی سازمان یونسکو، روزی به عنوان “روز جهانی لباس بومی” برای حفاظت و نگاهداشت لباس اقوام و ملت‌های جهان از نابودی و انقراض در برابر امواج بنیان‌برانداز جهانی‌سازی نامگذاری شود.

برهمین اساس در ۱۰ مارس هر سال، کُردهای ساکن مناطق مختلف جهان روز لباس کُردی را جشن می‌گیرند، مراسمی که سالانه به لباس سنتی کُردی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی کردی اختصاص دارد.
کُردها مردمان بومی در خاورمیانه هستند. محل سکونت کُردها، شمال سوریه، شمال عراق، شمال غرب و قسمتی از شمال شرق ایران و جنوب شرق ترکیه را در بر می‌گیرد.  علاوه بر این، جوامع کردی پراکنده قابل توجهی در کشورهای دیگر از جمله آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، روسیه، بلژیک و غیره نیز وجود دارد. حفظ زبان و سنت برای آنها به عنوان ساکنان قدیمی زاگرس و قسمتی از آناتولی اهمیت ویژه‌ای دارد.
روز لباس کردی توسط کردها در سراسر جهان به ویژه در سوریه و عراق و اخیرا ایران در ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) جشن گرفته می‌شود. کُردها روز لباس سنتی کردی را جشن می گیرند که برای قرن‌ها بدون تغییر باقی مانده است.  بسیاری از مردان و زنان کُرد هنوز لباس‌های سنتی متمایز خود را به لباس‌های غربی ترجیح می‌دهند.
مثلاً مردان کُرد معمولاً شلوار گشاد، پیراهن و ارسی می‌پوشند که دور کمر بسته می‌شود.  این لباس همچنین بسته به مناسبت شامل یک پالتو پشمی بلند، یک جلیقه یا یک کت گلدوزی شده است.  اکثر مردان همچنین از کفیه (کوفیه) استفاده می‌کنند، یک سرپوش سنتی که از روسری مربع شکل می‌گیرد.  لباس سنتی زنان کُرد شامل شلوار پف‌دار، لباس مجلسی بلند و گاهی اوقات یک جلیقه، جلیقه آستین بلند یا مانتو است که روی لباس می‌پوشند.
مردان کُرد معمولاً لباس‌های تیره (خاکستری، قهوه‌ای یا آبی تیره) می‌پوشند. رنگ‌های روشن (سفید یا بژ) برای مناسبت‌های خاص در نظر گرفته شده است. برعکس، زنان اغلب لباس‌هایی می‌پوشند که از پارچه‌های روشن و براق (زرد، قرمز، سبز، آبی، بنفش، فیروزه‌ای و غیره) ساخته شده‌اند.  علاوه بر این، لباس‌های مجلسی معمولاً با مهره‌ها، پولک‌دوزی و گلدوزی‌های پیچیده تزئین می‌شوند.
زنان جوان معمولاً لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و تزئین‌شده می‌پوشند، در حالی که لباس‌هایی که زنان مسن‌تر می‌پوشند، معمولاً ملایم‌تر و تیره‌تر هستند.  با این حال، زنان مسن‌تر تمایل به پوشیدن جواهرات طلای بیشتری دارند، زیرا این امر سنتی است که زنان هنگام ازدواج جواهرات طلا را به عنوان جهیزیه یا هدیه از داماد دریافت می‌کنند.
امروزه  برخی جوانان کُرد تمایل دارند در زندگی روزمره لباس‌های غربی بپوشند.  با این حال، در روز لباس کُردی، همه کُردها – پیر و جوان، زن و مرد – لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند و در جشن‌های رنگارنگ با موسیقی، آواز و رقص آئینی سنتی شرکت می‌کنند.  کُردها در برخی مناطق اغلب نمایش‌های مد را برای نمایش لباس‌های سنتی و آموزش مردم در مورد فرهنگ کُردی ترتیب می‌دهند.
برای اکثر کُردها، این روز فرصتی است برای برجسته کردن همبستگی خود به عنوان یک مردم و احساس خویشاوندی معنوی و فرهنگی با سایر کُردها که در مناطق دیگر و حتی در قاره‌های دیگر زندگی می‌کنند.

@avinpress

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید