۹cd3da4e-6b9a-42d7-8210-f32e10b665f4

بت‌سازی مدرن ممنوع!

گفتم: آزادی یعنی اینکه هر انسانی این امکان را داشته باشد شک کند، اشتباه کند، جست‌وجو کند، حرفش را بزند، بتواند به هر مقام ادبی و هنری و فلسفی و اجتماعی و حتی سیاسی نه بگوید! یا این امکان را داشته باشد هر شخصیت مشهور هر حوزه‌ای را نقد کند! آن چریک‌های ضد فرهنگ فضای […]

گفتم: آزادی یعنی اینکه
هر انسانی این امکان را داشته باشد
شک کند، اشتباه کند، جست‌وجو کند،
حرفش را بزند، بتواند به هر مقام ادبی و هنری و فلسفی و اجتماعی و حتی سیاسی نه بگوید! یا این امکان را داشته باشد هر شخصیت مشهور هر حوزه‌ای را نقد کند!

آن چریک‌های ضد فرهنگ فضای مجازی، آن کاسبان ممبر و فالوئر
با حالتی انزجارآلود گفتند:
«این که شما می‌گویید یعنی توهین به مقدسات، لرزاندن پایه‌های فرهنگ و هنر و تاریخ یک ملت!»

گفتم تا دیروز آن نوازنده شمشال و نی و تار و تنبور در گوشه‌ای از خیابان به امید کَرَم و لطف رهگذران می‌نواخت و کک کسی هم نمی‌گزید که چرا حال و روز این هنرمند بی‌همتا چنین است امروز اما بعد از مرگش، اگر کسی بگوید آن صاحب سبک و اثر و موسیقی و شعر و ادب، پشت چشمانش ابروست چنان مورد لطف و مرحمت عاری از حیای چریکان ممبرجمع‌کن فضای اینستا و تلگرام‌ و واتساپ قرار می‌گیرد که با معذرت و غلط کردم و منظورم این نبود و من نوکرشم و هزار خواهش و تمنای دیگر هم نمی‌تواند جان سالم بدر برد؛حتی اگر ۵۰ سال آزگار خادم عرصه فرهنگ و هنر و تاریخ این مردم هم باشد! اما همین فردا اگر او هم از این دنیا رفت می‌شود بُتی که همان چریک‌ها تقدیسش می‌کنند و یک شبه از اوج حضیض می‌برندش به عرش اعلی و یک خدای بی خطای دیگر از او می‌تراشند!

در حیرتم از مرام این مردم پست
این طایفه ی زنده کش مرده پرست
تا هست به ذلت بکشندش به جفا
تا رفت به عزت ببرندش سر دست

هرقدر از آدم‌های ولو بی‌نظیر و خلاق و بی‌همتای دور و برمان قدیس بسازیم و باب نقد و گفتگو را ببندیم به همان میزان در عقب افتادگی و نادانی و جهالت خویش مانده و دست و پا می‌زنیم.

احترام بزرگان و اسطوره‌های عرصه‌های مختلف جامعه- غایبن و حاضرین- بر همگان لازم و ضروری است اما نه به قیمت بت سازی و برساخت خدای‌های غیرقابل نقد و شک و گفتگو!

#شفیع_بهرامیان #آوین_پرس #بت‌پرستی_مدرن #بت_سازی_ممنوع #قدسی_سازی #هنر #نقد #توهین_به_مقدسات #ادبیات #موسیقی

@avinpress

Avinpress.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید